4. Katman

“4. katman”  uzak geçmişi işaret ettiği gibi yakın geçmişi ve anı da içerisinde barındıran, bilinmeyenin, boşluğun ifadesidir. “

 

Yaşam farklı zaman aralıklarının oluşturduğu bir dizge bir katmanlar olgusu. Uzak geçmişi işaret ettiği gibi yakın geçmişi ve anı da içerisinde barındırır. Şimdiki an geçmişin belli belirsiz toplamı olarak bir ilişkilendirme ve bilme edimidir. Belleğin toprağa gereksinimi olduğu gibi ( “Belleğin Toprağa gereksinimi vardır”. Alain Schapp) belleği oluşturmak için şimdiki anın da geçmişe gereksinimi vardır.

 

Geçmişi okumaya çalışmak nesnel boyuttan çok düşünsel ve tinsel boyutta bir ilişkilendirme ile mümkündür. Sanat bütün bu ilişkilendirmelerin en yoğun yaşanıldığı bir noktada kendini var eder. Nesnel olarak hareket noktasını geçmişe odakladığında nesnelerden anlamlandırdıklarımız kadar daha önceki deneyimlerimizde var olmayan nesneler de yaratıcı için uyarıcı etki yapabilmektedirler. Bu etkilenim sonucu nesne veya nesnenin dışındaki boşluğun varlığı yüzey üzerinde bir iz olarak şu anın nesnesine, bir yapıta dönüşür. “Kırmızı Katman” , “Mor Katman” , “Seçilmiş alan”, “İşaretli alan da olduğu gibi yüzey artık boşluğun kendisidir.

 

Aslında sanatçının çabası; Nesneyi dış boyutu olan 3. boyuttaki halinden çıplaklaştırıp zihinsel ve tinsel olan iç yüzünü oluşturma, gizde olanı duyumsayarak yüzey üzerinde bitilmemesi değimlidir? 4. katman hem nesnel hem de düşünsel olarak derinlerin estetiğini kurma eylemi, zamanla kurulmuş, katmanlaşarak zamanın ifadesi haline gelmiş tabakaların bozularak yeniden kurulması, bir boşluk olarak  zamanın ta kendisi, bilinmeyenin bilinir kılınması.  4. katman hayatın içeriği ile ilgili bir keşif, varlığın zaman içerisinde oluşumunun enerjisini duyumsama ile ilgili bir zaman dışılık bir mekân dışılık.